INFO MAKANAN

info diet

Report
Air vs Meta
baca sini la..
http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/Prosesmetabolismeterjejas//Article/index_
html
effect makanan
selingan...
Telur adalah sumber asam amino yang sempurna dan paling tinggi nilai biologisnya
(paling mudah dicerna), sehingga sering dijadikan standar pembanding protein dari
sumber makanan lain. Satu butir telur ukuran besar mengandung 62.5 gram protein,
ditambah banyak lagi vitamin serta mineral esensial termasuk kolin, folat, kalsium, besi,
seng, vitamin A, D, E, K, B12 dsb dengan hanya 75 kalori saja per butirnya (17 kalori
dalam putihnya dan 58 kalori dalam kuningnya). Sebagian besar protein terdapat pada
putih telurnya sedangkan vitamin, mineral, lemak, karotenoid (anti oksidan dan zat
pembawa warna merah oranye/merah/kuning)
Jumlah karbohidrat..(copy n paste)..
TAUHU
sos tomato 1/2 cawan - 8g
1 keping tauhu - 2.16g
sos pizza 1/2 cawan - 8g
1 keping tofu goreng - 1.36g
kicap soya biasa 1 sudu besar - 1.4g
1 tofu lembut - 1.5g
SAYUR & BUAH rendah carbs
salad iceberg / coral 1 cawan - 0.2g
SUSU DAN GULA
alfalfa / taugeh 1 cawan - 0.4g
Susu skim - 11.4g
timun batang 1/2 cawan - 1g
Susu rendah lemak skim - 11.9g
1 batang seleri - 0.8g
susu cair - 25.3g
cendawan 1/2 cawan - 2.4g
susu pekat - 166g
brokoli 1/2 cawan - 1g
santan kelapa (1 tin) - 6.3g
bunga kobis 1/2 cawan - 2g
1 sudu kecil gula - 4.2g
kobis 1/2 cawan - 2g
1 sudu besar gula - 12.6g
bayam 1/2 cawan - 0.4g
1 sudu kecil gula perang - 4.48g
tomato 1 biji saiz sederhana - 5g
Sugar powder (1 sachet kecil) - 2.49g
honeydew 1/2 cawan - 7.3g
Pemanis tiruan (1 sachet)
tembikai 1/2 cawan - 5.5g
- Equal 0.89g
strawberry 1/2 cawan - 5.2g
- splenda 0.9g
pic - 5g
- Saccharin 0.89g
oren - 5g
- Fructose sweetener 3.0g
betik 1/2 cawan - 6.5g
SOS
KACANG
sos tiram 1 sudu besar - 1.97g
peanuts 10 biji - 2.75g
sos cili 1 sudu besar - 5g
peanuts 1/4 cawan - 5.89g
almond 1/4 cawan - 6g
cashew nut 1/4 cawan - 9g
walnut 1/4 cawan - 4g
Pistachio 1/4 cawan - 8.2g
Mix nut 1/4 cawan - 7.66g
Omelet (telur dadar) kosong 1 biji gred
A+ - 0.45g
Omelet atau scrambled(telur hancur)
dgn keju ceddar - 2.23g
Omelet @ scrambled dengan sayuran 2.38g
Omelet @ scrambled dengan sosej 2.4g
CHEESE
Cheddar cheese 1 keping - 0.36g
mozarella - 0.62g
parmesan - 0.91g
DAGING
Daging lembu - 0g
Omelet @ scrambled dengan ayam /
daging / udang - 1.11g
Omelet dengan ayam / daging / udang
dan sedikit cheese - 1.98g
Omelet @ scrambled dengan cili, keju,
tomato dan kacang peas - 3.75g
Omelet @ scrambled dengan cendawan 2.05g
Daging ayam / ayam belanda - 0g
Daging kambing - 0g
Daging arnab - 0g
Sebarang jenis ikan - 0g
Sebarang kari (semua jenis daging)
tanpa kuah satu hidangan : 4g
SEAFOOD
Udang biasa seekor saiz xl- 0.1g
Lobster 1 ekor- 1.5g
Ketam 1 cawan - 0g
Sotong biasa 1 ekor - 1.65g
Tiram 1/2 cawan - 8.9g
TELUR (1 biji gred A+ @ 2 biji gred
C)
Bicikut: pepandai la hampa...tak turun nasib la....xleh caya sgt semua ni, klu aku...ikut
je benda yg boleh & tak boleh kat sini http://bicikut.blogspot.com/2011/04/13-april2011.html lagi selamat.
sayur dan carb
Jenis sayur , saiz hidangan , carbs ...
Brokoli - ½ cawan – 3.9
Kobis - ½ cawan – 1.9
Bayam – 1 cawan – 1.1
Daun salad – 1 cawan – 1.3
Terung ½ cawan – 3.3
Timun - ½ – 2.5
Saleri – 1 – 1.5
Asparagus – 6 – 3.3
Carrot – medium – 7.3
diambil dari taknakgemuk.com
Jangan Takut Kolesterol Telur
Makan dua butir telur ayam setiap pagi ternyata bisa mengikis beberapa kilo kelebihan
berat badan. Jangan takut kolesterol naik, karena faktanya tidak seperti itu.Banyak
makan telur ayam untuk sarapan dapat membatasi masukan kalori sepanjang sisa hari,
sampai lebih dari 400 kalori. Demikian menurut penelitian dari Rochester Center of
Obesity di Michigan, Amerika Serikat, tahun 2004 lalu. Penelitian dilakukan pada 30
orang wanita dengan berat badan berlebihan (obese), yang sebagian makan sarapan
dengan telur dan sebagian lagi dengan bagel (sejenis roti dengan bentuk donat dan
rasanya agak tawar). Kedua jenis sarapan mengandung jumlah kalori yang sama dan
kadar protein yang hampir serupa. Penelitian tersebut menemukan bahwa kelompok
yang mengkonsumsi dua butir telur sebagai sarapan, sedikitnya 5 hari seminggu selama
8 minggu, rata-rata :- kehilangan 65 persen berat badan lebih banyak- penurunan 83
persen lingkar pinggang lebih banyak- peningkatan energi lebih besar dibandingkan
kelompok lain yang mengkonsumsi sarapan bagel dengan kalori yang samaPeneliti juga
mencatat bahwa kelompok yang makan telur sebagai sarapannya, merasa tidak terlalu
lapar menjelang makan siang sehingga porsi yang disantap lebih sedikit. Bagusnya lagi,
setelah 36 jam kemudian, kelompok yang sarapan telur rata-rata berkurang kalorinya
sampai 417 kalori dibandingkan kelompok yang makan dengan roti bagel. Penelitian ini
menyimpulkan bahwa makan telur untuk sarapan membuat kita lebih kenyang sehingga
akan makan lebih sedikit pada waktu makan berikutnya. Ini kabar menyenangkan bagi
anda yang sedang berusaha menurunkan berat badan, karena artinya anda jadi lebih
mudah memotong kalori tanpa merasa kelaparan.
Jangan Takut Kolesterol Telur
Telur adalah sumber asam amino yang sempurna dan paling tinggi nilai biologisnya
(paling mudah dicerna), sehingga sering dijadikan standar pembanding protein dari
sumber makanan lain. Satu butir telur ukuran besar mengandung 62.5 gram protein,
ditambah banyak lagi vitamin serta mineral esensial termasuk kolin, folat, kalsium, besi,
seng, vitamin A, D, E, K, B12 dsb dengan hanya 75 kalori saja per butirnya (17 kalori
dalam putihnya dan 58 kalori dalam kuningnya). Sebagian besar protein terdapat pada
putih telurnya sedangkan vitamin, mineral, lemak, karotenoid (anti oksidan dan zat
pembawa warna merah oranye/merah/kuning), dan kolesterol ada pada bagian
kuningnya. Alasan orang menghindari telur selama ini adalah karena kandungan
kolesterol dan lemaknya, dua zat yang terus menerus diberi predikat sebagai musuh
kesehatan.
Banyak orang sebenarnya tidak tahu persis apa itu kolesterol, selain percaya bahwa itu
berbahaya. Dari alasan itu timbullah asumsi bahwa makin sedikit kolesterol makin baik.
Padahal sebenarnya kolesterol penting bagi setiap sel dalam tubuh kita. Tanpa
kolesterol, tubuh tidak dapat membuat vitamin D dan sejumlah hormon, tidak dapat
menjaga kesehatan dinding-dinding sel, dan tidak dapat membuat garam-garam
empedu yang diperlukan untuk mencerna lemak.
Sekitar 80 persen kolesterol dibuat oleh liver kita sendiri, tidak peduli berapa banyak
yang kita makan dan tidak kita makan. Sebagian besar kolesterol ada pada sel-sel dalam
tubuh dan hanya sekitar 7 persen simpanan kolesterol pada tubuh yang berada dalam
darah. Itupun tidak menimbulkan masalah selama kolesterol tidak teroksidasi dan mulai
melekat pada dinding-dinding pembuluh arteri. Banyak makan makanan yang kaya
antioksidan terutama buah dan sayuran segar dapat mencegah proses oksidasi tersebut.
Berdasarkan laporan dari sejumlah studi klinis mengenai telur dan kolesterol
yangdipublikasikan sepanjang tahuan 1990-an (termasuk dari Harvard School of Public
Health di Boston, Amerika Serikat), faktor yang paling berpengaruh pada kolesteol darah
adalah lemak jenuh dan lemak trans, bukan kolesterol dari makanan. Kadar kolesterol
dari telur memang cukup tinggi sekitar 213 mg kolestrol per 1 butir telur ukuran besar.
Namun terbukti saat telur dihilangkan dari menu, kadar total kolesterol subyek
penelitian hanya menurun 1 persen saja. Makanan-makanan tinggi lemak jenuh dan
lemak trans seperti margarin, makanan bersantan, jeroan, dan gorengan lebih
mengkontribusi kadar tinggi kolesterol darah dan menyebabkan penyempitan pembuluh
darah.
Diantara kedua kelompok wanita-wanita obesitas yang menjadi obyek dalam penelitian
tersebut diatas juga tidak ditemukan perbedaan yang signifikan antara kadar koleterol
total, HDL dan LDL, serta trigliserid. Bertolak dari penelitian-penelitian tersebut, Asosiasi
Jantung Amerika kini merekomendasikan agar setiap orang mengkonsumsi satu telur
sehari, tidak lagi 3-4 butir per minggu seperti sebelumnya.
Secara alamiah telur juga telah dilengkapi lesitin, yaitu antioksidan dan komponen mirip
lemak yang membantu mencegah masalah yang dapat dirimbulkan oleh kolesterol dalam
telur. Lesitin ini ada dalam kuning telur, bagian yang justru banyak dihindari orang
karena banyak mengandung kolesterol. Peneliti-peneliti gizi di Kansas State University,
adalah yang pertama kali membuktikan bahwa jumlah kolesterol dari telur yang diserap
oleh tubuh dapat dikurangi oleh lesitin yang ada dalam telur itu sendiri.
Hal-hal lain yang juga perlu kita pahami adalah jenis lemak pada kuning telur yang
disebut sebagai asam arakadonik. Ada dua hal yang kontradiktif tentang asam lemak ini,
yaitu di satu pihak asam arakadonik esensial untuk metabolisma dan menurut sejumlah
ahli cukup banyak orang yang mengalami defiensi asam lemak tersebut. Namun di lain
pihak, asam lemak ini merupakan molekul induk bagi banyak zat pemicu peradangan
dan sebagian orang sensitif terhadap unsur tersebut. Namun jangan khawatir, Anda
makan 10 butir telur seharipun masalah yang muncul mungkin bukan disebabkan
keberadaan asam arakadonik tetapi lebih karena adanya ketidakseimbangan antara
asam arakdonik dengan asam lemak omega 3 yang kebanyakan hilang dari pola makan
kita sekarang. Karena itu pastikan cukup mengkonsumsi makanan kaya akan omega 3
dalam menu sehari-hari seperti berbagai jenis ikan (terutama ikan laut dalam) atau
minyak biji flax.
Telur Makanan Praktis, Mudah dan Murah
Diet telur cukup dengan makan 1-2 butir telur saja untuk sarapan. Walaupun belum
jelas benar mengapa makan telur untuk sarapan membuat orang merasa kenyang,
diperkirakan kandungan protein dan nilai biologisnya yang tinggi yang berperan yang
menghasilkan rasa kenyang tersebut. Telur kaya dengan triptofan, salah satu asam
amino esensial pada protein yang membentuk serotonin. Serotonin adalah
hormon/neurotransmitter yang turut mengendalikan suasana hati, selera makan, tidur
dsb. Menurut Dr Nikhil Dhurandar dari Lousiana State University dan mantan direktur
eksekutif dan peneliti di Rochester Center fo Obesity, rasa kenyang tersebut bahkan ada
yang bertahan sampai 24 jam setelah sarapan telur. Temuan tersebut memiliki implikasi
bermakna yang potensial, bahwa efek mengenyangkan dari telur dapat dimanfaatkan
untuk membantu menurunkan asupan kalori dalam program penuruan berat badan.
Selain sehat, telur juga makanan praktis. Diolah sederhana seperti direbus, goreng mata
sapi (ceplok), dadar atau orak-arik (scrambled) saja rasanya sudah enak dan bisa
dihidangkan kapan saja dalam waktu cepat. Telur juga jauh lebih murah dibandingkan
daging ayam atau sapi.
Walaupun jumlah telur yang dapat dikonsumsi setiap orang dalam seminggu sudah tidak
dibatasi lagi, dan telur merupakan pilihan yang baik sebagai bagian dari pola makan
sehat, namun tetap penting mengimbanginya dengan makanan bergizi lainnya (N)
Untuk yg suka minum susu..
Boleh try ni...letak splenda kalau nak bagi manis. Soya ni ada jual kat cosway..harga 4+
macam tu. Protien...
gula..
FAKTA MENGENAI GULA... Gula adalah karbohidrat ringkas yang membekalkan sumber
tenaga segera yang mudah diserap oleh tubuh. Secara semulajadi, gula boleh didapati
dalam makanan yang mengandungi karbohidrat seperti nasi, mi, roti, pasta dan ubiubian. Gula juga terdapat dalam buah-buahan dalam bentuk fruktosa, dan susu dalam
bentuk laktosa. Selain terdapat dalam bentuk semulajadi, gula juga ditambah ke dalam
makanan semasa penyediaan atau pemprosesan. Pengambilan gula tambahan tidak
diperlukan dalam diet harian kerana gula boleh diperoleh daripada makanan yang
mengandungi karbohidrat. Pada label makanan, gula boleh disenaraikan sebagai sukrosa
(sucrose), fruktosa (fructose), sorbitol, manitol (mannitol), sirap jagung (corn syrup),
madu (honey), malt, ekstrak malt (malt extract), maltosa (maltose), ekstrak beras (rice
extract), molas (molasses) , golden syrup dan inverted sugar.
APAKAH KESAN PENGAMBILAN GULA SECARA BERLEBIHAN?
Pengambilan gula yang berlebihan boleh mengakibatkan pengambilan tenaga yang
berlebihan. Pengambilan tenaga harian yang berlebihan dalam jangkamasa yang
panjang boleh meningkatkan berat badan dan menyebabkan obesiti. Keadaan ini akan
menjadi lebih serius sekiranya diet harian adalah tinggi lemak dan kurangnya aktiviti
fizikal yang dilakukan. Tinjaun Kesihatan dan Morbiditi Kebangsaan (National Health and
Morbidity Survey, NHMS) III (2006) mendapati 29.1% orang dewasa di Malaysia
berlebihan berat badan 14.0% pula obes. Ini telah menunjukkan peningkatan
berbanding NHMS II iaitu masing-masing 16.0% (berlebihan berat badan) dan 4.0%
(obes). Obesiti dan berlebihan berat badan meningkatkan risiko mendapat pelbagai jenis
penyakit kronik seperti diabetes, darah tinggi dan sakit jantung. Prevalens diabetes juga
telah meningkat daripada 6.3% pada tahun 1996 (NHMS II) kepada 14.9% pada tahun
2006 (NHMS III). Seseorang yang mempunyai berat badan berlebihan atau obes
mempunyai risiko yang tinggi untuk mendapat pelbagai jenis penyakit kronik seperti
diabetes, tekanan darah tinggi, penyakit jantung koronari serta beberapa jenis kanser
(Strategy for the Prevention of Obesity Malaysia 2005). Gula juga adalah penyebab
utama karies gigi (dental caries). Data dari Kementerian Kesihatan menunjukkan kadar
karies gigi di kalangan kanak-kanak berumur 5 tahun adalah 76.5% (2005) dan 80.9 %
dikalangan kanak-kanak yang berumur 6 tahun (1997).
Keburukan gula
saje2 tambah ilmu pasal gula ni...
bacalah...banyak sangat keburukannya
http://jua-via.blogspot.com/2010/01/keburukan-gula-tebu.html
Apakah itu gula? Gula adalah karbohidrat ringkas yang membekalkan sumber tenaga
segera yang mudah diserap oleh tubuh. Secara semulajadi, gula boleh didapati dalam
makanan yang mengandungi karbohidrat seperti nasi, mi, roti, pasta dan ubi-ubian. Gula
juga terdapat dalam buah-buahan dalam bentuk fruktosa, dan susu dalam bentuk
laktosa. Selain terdapat dalam bentuk semulajadi, gula juga ditambah ke dalam
makanan semasa penyediaan atau pemprosesan. Pengambilan gula tambahan tidak
diperlukan dalam diet harian kerana gula boleh diperoleh daripada makanan yang
mengandungi karbohidrat. Pada label makanan, gula boleh disenaraikan sebagai sukrosa
(sucrose), fruktosa (fructose), sorbitol, manitol (mannitol), sirap jagung (corn syrup),
madu (honey), malt, ekstrak malt (malt extract), maltosa (maltose), ekstrak beras (rice
extract), molas (molasses) , golden syrup dan inverted sugar .
Segalanya tentang Psyllium Husk
Psyllium Husk merupakan bahan utama unique Fiber yang kaya akan serat penyerap air
/ gelatin.
Psyllium Husk mempunyai fungsi untuk membersihkan usus serta menjaga penyerapan
kadar air pada kotoran anda. Unique Fiber dapat mengatasi sulit buang air besar dan
juga dapat mengeluarkan semua sisa kotoran dalam tubuh yang tidak terurai.
Sisa kotoran yang menumpuk dapat mengganggu fungsi usus yang dapat
mengakibatkan sakit kepala, perut kembung dll. Maka sangat penting bagi kita
pengaturan sistem dalam tubuh agar tubuh tetap sehat. Banyak orang yang mempunyai
masalah pada usus dan pencernaannya, seperti : sembelit, perut kembung, diare, sakit
perut dll. Rasa sakit tersebut biasanya diakibatkan dari makanan yang di konsumsi
sehingga mereka mengalami kekurangan nutrisi. Hal itulah yang berpengaruh pada
kesehatan usus yang kemudian mempengaruhi kesehatan liver, empedu, hati dan organ
tubuh lainya.
Usus merupakan sistem pembuangan tubuh manusia. Sisa makanan (sampah) yang
tidak dapat dicerna secara efektif didalam tubuh dapat menyebabkan racun yang akan
merusak oksigen dalam sel yang akan mengakibatkan terjadinya berbagai penyakit
seperti : tumor, wasir dan kangker usus. Mengkonsumsi Unique Fiber menjadi solusi
yang paling tepat untuk mengatasi itu semua. Pandangan umum mengtakan bahwa
mengkonsumsi makanan tanpa bahan kimia adalah gaya hidup alami yang terbaik. Jika
anda mengkonsumsi suplemen yang tepat dapat dipastikan anda tidak akan kekurangan
nutrisi serta dapat meningkatkan kesehatan tubuh anda dalam jangka waktu yang lama.
SETIAP 100 gram psyllium mengandung 71 gram serat larut sementara oat dalam
jumlah yang sama hanya mengandung 5 gram serat larut. Serat merupakan unsur
penting bagi kesihatan. Serat membantu melancarkan pembuangan dan menjaga
kebersihan dan kesihatan kolon. Kolon yang sihat merupakan salah satu kunci
pertahaan melawan serangan patogen yang masuk ke dalam tubuh.
Psyllium biasanya diolah dengan cara dikeringkan, dihaluskan dan dijual dalam bentuk
tepung, kapsul atau tablet kunyah.
Cara kerja psyllium. Jika dicampur dengan air, sekam berserat dari biji psyllium akan
membentuk gumpalan menyerupai gel yang menyerap kelebihan cairan dari usus halus
dan menghasilkan najis yang lebih besar dan halus. Cara ini dapat membantu
mengatasi sembelit kerana membuat najis bergerak lebih cepat. Anda boleh mengatasi
masalah sembelit dengan makan 7.5 gram sekam psyllium, 1 atau 2 kali sehari. Anda
boleh minum dengan susu, jus atau air.
Manfaat sihat yang lain:
Serat psyllium menurunkan kadar kolesterol darah secara aman dan efektif. Paduan
sereal yang diperkaya dengan psyllium dengan sereal whole-oat merupakan cara lain
yang lebih efektif lagi. Serat larut dalam psyllium akan mengurangkan penyerapan
kolesterol darah dan asam hempedu dari usus halus sehingga dapatmenurunkan kadar
kolesterol darah. Perpaduan diet rendah lemak, rendah lemak-lemak jenuh dan
kolesterol ditambah psyllium dapat mengurangkan kadar kolesterol total hingga 4
persen dan kadar kolesterol jahat LDL hingga 7 persen.
Psyllium bantu mencegah batu hempedu. Batu hempedu merupakan substansi seperti
kerikil yang terbentuk di kantung hempedu. Air hempedu merupakan cairan yang
membantu tubuh mencerna lemak. Jika air hempedu mengandungi terlalu banyak
kolesterol atau material lainnya, maka komponen tersebut akan mengeras menjadi batu
hempedu. Batu hempedu ini selanjutnya akan menghambat aliran normal air hempedu
dari kantung hempedu, sehingga menimbulkan rasa sakit.
Psyllium membantu menormalkan fungsi usus dari berbagai gangguan, termasuk sembelit,
diverticulosis, buasir, dan sindrom iritasi usus. Meskipun tidak boleh menyembuhkan
buasir sepenuhnya, serat psyllium membantu mengurangkan iritasi dengan
melancarkan aliran najis di area yang sensitif. Ketika memasuki ruang kolon, psyllium
akan menghasilkan gumpalan menyerupai span yang bekerja menyerap racun.
Gumpalan psyllium menyerap lebihan air dan mengembang, ketika pecah ia akan
menyerap sisa racun yang terperangkap di celah dalam usus. Gumpalan serat ini
selanjutnya menstimulasi kontraksi yang perlu untuk gerakan usus dan mengeluarkan
sampah.
Psyllium efektif mengatasi diare kerana mampu menyerap cairan berlebihan dari najis
yang cair. Serat psyllium membantu menurunkan berat badan. Dengan menyerap air,
serat psyllium mengisi perut, membuat anda merasa kenyang. Selain itu, psyllium juga
menunda pengosongan makanan dari perut, sehingga membuat anda kenyang lebih
lama.
Psyllium membantu menstabilkan kadar glukosa dalam darah, sehingga dapat mengawal
nafsu makan. Hasil kajian menunjukkan bahwa pengidap diabetes yang makan 2 sudu
psyllium sebelum makan mengalami pengurangan kadar glukosa darah yang bagus.
Psyllium husk atau yang lebih dikenal dengan nama plantago ovata merupakan tanaman yang hanya
dapat tumbuh di India, namun telah lama dikonsumsi sebagai suplemen serat makanan sejak tahun
1955. Hal ini disebabkan karena Psyllium kaya serat dan digunakan untuk membantu menurunkan
kolesterol dan gula darah yang tinggi. Psyllium merupakan jenis serat yang mampu mengembang,
menyerap air dan mestimulus pergerakan usus yang normal. Di dalam saluran pencernaan serat ini
tidak dicerna dan diserap oleh tubuh namun manfaatnya sebagai laxative (melancarkan buang air
besar) dan membantu menyehatkan fungsi usus besar (colon) membuat serat psyllium telah lama
digunakan sebagai suplemen.
Manfaat dan Khasiat :
1. Mengatasi Konstipasi atau melacarkan BAB (Buang Air Besar)
Serat larutnya akan mengikat air pada feses (kotoran), sehingga feses akan menjadi lunak dan
mudah dikeluarkan.
2. Membantu Menurunkan Berat Badan
Serat larutnya menghambat kerja enzim amylase sehingga menghambat penyerapan karbohidrat dan
memberi sensasi rasa kenyang (menekan rasa lapar) di saluran pencernaan. Selain itu dapat
mempercepat pengeluaran sisa makanan yang dimakan.
3. Membantu Menurunkan kolesterol jahat sehingga mencegah penyakit stroke.
Serat larutnya dapat menurunkan kolestrol jahat dalam darah dengan cara mengikat asam empedu
dan mengeluarkannya bersama kotoran.
4. Mengurangi gangguan hemoroid
Serat larutnya dapat mengatasi gangguan hemoroid yang disebabkan kostipasi kronik.
Apa itu Psyllium Husk & fungsinya..
Apa itu Psyllium Husk ?
Psyllium adalah serat larut air yang datang daripada sekam biji psyllium. Ia adalah
sejenis makanan yang hebat untuk dimasukkan dalam diet anda kerana pelbagai
manfaat kesihatan yang di tawarkan. Selain itu, Psyllium ni adalah sangat murah.
Cara paling mudah untuk mendapatkan manfaat psyllium adalah untuk menambah ia
dalam bijirin anda atau memasukkan mereka dalam protein shake anda. Dengan berbuat
demikian, anda boleh dengan mudah meningkatkan pengambilan serat harian anda.
Psyllium melambatkan kadar penyerapan karbohidrat
Psyllium dikatakan boleh melambatkan kadar penyerapan apa-apa karbohidrat yang
dimakan oleh kita , jadi , indeks glisemik (GI) makanan yang mengandungi karbohidrat
diturunkan dengan ketara, yang bermakna ia adalah lebih mudah untuk menyimpan gula
dalam darah stabil tahap anda, simpan insulin yang rendah, dan oleh itu membantu
penurunan berat badan menggunakan Psyllium.
Psyllium menambah lebih banyak ‘berat’ untuk makanan anda
Dengan menambah lebih ‘berat’ untuk makanan anda , ia menjadikan kita lebih mudah
terasa penuh dan kenyang . Lebih-lebih bila Psyllium ditambah dan diambil dengan
Protein Shake anda ketika sarapan atau untuk minum pagi/minum petang anda.
Psyllium mengikat kolesterol kerana ia melalui saluran gastro-usus
Salah satu manfaat kesihatan yang besar Psyllium adalah ia mengikat kolesterol (dan
bahan-bahan yang berpotensi toksik) kerana ia melalui saluran gastro-usus. Ini
bermakna bahawa dari masa ke semasa, ia mempunyai potensi untuk menurunkan
paras kolesterol anda tanpa perlu menggunakan ubat kolesterol.
Tambahan pula, dengan mengikat bahan toksik di dalam usus anda, anda boleh
menghalang sebatian ini dari diserap ke dalam badan anda atau walaupun dengan
bertindak balas dengan dinding usus anda. Ini boleh mengurangkan risiko anda
mendapat kanser kolon.
Psyllium mengurangkan masa transit usus
Disebabkan Psyllium dapat mempercepatkan kadar di mana makanan melalui usus anda
, sekali lagi, mengurangkan risiko bahan toksik yang diserap ke dalam badan atau
bertindak balas dengan lapisan usus dan berpotensi menyebabkan kanser kolon.
Tambahan , anda akan mendapati bahawa Psyllium akan membantu ‘membuang’ sangat
kerap.
Nota Penting
Memandangkan Psyllium adalah serat larut air, jika anda memutuskan untuk
memasukkan mereka dalam diet anda dan untuk mendapatkan faedah daripada
Psyllium, maka point yang paling penting untuk diingati ialah untuk minum air yang
banyak ( sgt banyak !! ) .
Anda juga mungkin perlu beransur-ansur meningkatkan pengambilan Psyllium anda dari
masa ke semasa dan bukannya terus mengambil satu sudu penuh untuk setiap hidangan
anda . Beberapa orang yang saya bercakap dengan mendapati bahawa jika mereka
berbuat demikian, mereka sebenarnya sembelit selama beberapa hari kerana psyllium
jelas ‘mengikat bahan buangan’ anda.
Oleh itu, adalah dicadangkan anda bermula dengan 1 sudu teh sehari untuk beberapa
minggu dan kemudian perlahan-lahan meningkat dari sana sehingga anda mencapai
pengambilan harian yang anda (maksimun 3 sudu teh sehari ) .
KETAGIHAN GULA?
Tentang gula & kegemukan
AWASI GULA ANDA
FAKTA MENGENAI GULA
Gula adalah karbohidrat ringkas yang membekalkan sumber tenaga segera yang mudah
diserap oleh tubuh. Secara semulajadi, gula boleh didapati dalam makanan yang
mengandungi karbohidrat seperti nasi, mi, roti, pasta dan ubi-ubian. Gula juga terdapat
dalam buah-buahan dalam bentuk fruktosa, dan susu dalam bentuk laktosa.
Selain terdapat dalam bentuk semulajadi, gula juga ditambah ke dalam makanan
semasa penyediaan atau pemprosesan. Pengambilan gula tambahan tidak diperlukan
dalam diet harian kerana gula boleh diperoleh daripada makanan yang mengandungi
karbohidrat.
Pada label makanan, gula boleh disenaraikan sebagai sukrosa (sucrose), fruktosa
(fructose), sorbitol, manitol (mannitol), sirap jagung (corn syrup), madu (honey), malt,
ekstrak malt (malt extract), maltosa (maltose), ekstrak beras (rice extract), molas
(molasses) , golden syrup dan inverted sugar.
APAKAH SARANAN PENGAMBILAN GULA TAMBAHAN?
WHO (2003) menyarankan pengambilan gula tambahan tidak melebihi 10% daripada
jumlah tenaga harian. Oleh itu, bagi orang dewasa, purata pengambilan gula tambahan
yang disarankan adalah tidak melebihi 10 sudu teh sehari (50g).
Gula tambahan yang dimaksudkan adalah monosakarida dan dwisakarida yang ditambah
ke dalam makanan dan minuman oleh pengilang-pengilang makanan dan gula yang
ditambah semasa memasak dan menyedia makanan.
APAKAH CORAK PENGAMBILAN GULA TAMBAHAN KITA?
Berdasarkan Kajian Pengambilan Makanan di Kalangan Orang Dewasa Malaysia
2002/2003, orang dewasa di Malaysia menambah 7 sudu teh sehari (51g) iaitu 4 sudu
teh (21g) gula pasir dan 3 sudu teh (30g) susu pekat manis ke dalam minuman mereka.
Jumlah gula yang ditambah ke dalam minuman ini sahaja telah melebihi saranan
Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) dan Panduan Diet Malaysia yang mencadangkan
pengambilan jumlah gula sehari tidak melebihi 50g.
APAKAH KESAN PENGAMBILAN GULA SECARA BERLEBIHAN?
Pengambilan gula yang berlebihan boleh mengakibatkan pengambilan tenaga yang
berlebihan.
Pengambilan tenaga harian yang berlebihan dalam jangkamasa yang panjang boleh
meningkatkan berat badan dan menyebabkan obesiti. Keadaan ini akan menjadi lebih
serius sekiranya diet harian adalah tinggi lemak dan kurangnya aktiviti fizikal yang
dilakukan.
Tinjaun Kesihatan dan Morbiditi Kebangsaan (National Health and Morbidity Survey,
NHMS) III (2006) mendapati 29.1% orang dewasa di Malaysia berlebihan berat badan
14.0% pula obes. Ini telah menunjukkan peningkatan berbanding NHMS II iaitu masingmasing 16.0% (berlebihan berat badan) dan 4.0% (obes).
Obesiti dan berlebihan berat badan meningkatkan risiko mendapat pelbagai jenis
penyakit kronik seperti diabetes, darah tinggi dan sakit jantung.
Prevalens diabetes juga telah meningkat daripada 6.3% pada tahun 1996 (NHMS II)
kepada 14.9% pada tahun 2006 (NHMS III).
Seseorang yang mempunyai berat badan berlebihan atau obes mempunyai risiko yang
tinggi untuk mendapat pelbagai jenis penyakit kronik seperti diabetes, tekanan darah
tinggi, penyakit jantung koronari serta beberapa jenis kanser (Strategy for the
Prevention of Obesity Malaysia 2005).
Gula juga adalah penyebab utama karies gigi (dental caries). Data dari Kementerian
Kesihatan menunjukkan kadar karies gigi di kalangan kanak-kanak berumur 5 tahun
adalah 76.5% (2005) dan 80.9 % dikalangan kanak-kanak yang berumur 6 tahun
(1997).
khasiat telur
Sebiji telur juga mengandungi :

0.7 mg zink

1.2 mg besi

5.5 mg magnesium

16 mg inositol

27 mg kalsium

76 mg potassium

253 mg choline

100 mg fosforus

590 unit vitamin A
Selain daripada yang disebutkan di atas, telur juga mengandungi :

lecithin,

tryptophan,

pyridoxine (B6),

biotin,

asid folik,

riboflavin (B2),

thiamin (B1),

asid pantotenik (B5),

selenium,

asid amino,

methionin

cystin.
Telur ayam adalah satu-satunya makanan semulajadi yang sangat berkhasiat dan juga
antara sumber protein yang paling baik di muka bumi. Dalam tiga daripada empat
kaedah saintifik yang lazim diguna untuk mengukur kualiti protein, telur memperoleh
skor yang jauh lebih tinggi daripada sumber-sumber protein lain seperti susu, daging
lembu, whey dan soya.
Sebab inilah, telur boleh dianggap sebagai makanan yang ideal untuk setiap orang.
Sumber-sumber proteinnya mencukupi dan nisbah sumber-sumber galiannya juga telah
cukup sempurna untuk tumbesaran.
Kita sering mendengar tentang hubungan kolesterol jahat dengan telur. Adalah diakui
bahawa kandungan kolesterol di dalam sebiji telur sangat tinggi, iaitu 275 mg. Tubuh
badan kita memerlukan kira-kira 800 mg kolesterol sehari. Kebanyakan orang takut
memakan telur kerana kolesetrol tetapi sebenarnya choline dan
phosphytidylcholine dalam kuning telur membantu mengelak longgokan
kolesterol dan lemak dalam hati dan pembuluh darah. Choline juga membentuk
metabolite dipanggil betaine yang berfungsi mengurangkan homocystin, salah
faktor penyebab serangan sakit jantung.
Seseorang yang tidak memakan telur atau daging mungkin akan mengambil kira-kira
200 mg kolesterol sehari. Jika dia mengambil susu skim dan Margerin sayuran, jumlah
pengambilan kolesterolnya rendah, iaitu antara 100-150 mg sehari. Jumlah kandungan
kolesterol dalam telur belum dapat dibuktikan lagi mudaratnya. Tambahan pula, badan
manusia akan membina kolesterol ini lebih kurang 1-2 mg sehari (kira-kira 4-8 biji
telur). Semestinya, kolesterol (jika tidak diambil berlebihan) bukanlah bahan yang perlu
ditakuti, tetapi sebagai sumber yang perlu untuk pertumbuhan badan dan membantu
mengukuhkan lagi sistem ketahanan badan.
Makan telur semata-mata tidak akan menyebabkan kita sakit jantung tetapi
kemungkinan besarnya adalah disebabkan oleh diet yang tidak seimbang atau tidak
ketentuan kandungan dan masanya. Menurut Harvard Medical School Guide to Healthy
Eating tidak pernah ada penyelidikan yang menunjukkan bahawa orang memakan telur
dengan banyak mendapat lebih banyak serangan sakit jantung daripada orang yang
memakan sedikit telur.
Zat-zat makanan seperti vitamin C, niasin, magnesium, zink, kromium, lecithin dan
beberapa faktor lain seperti karbohidrat serta senaman yang kerap boleh mengekalkan
tahap kolesterol pada kadar yang seimbang dengan menggunakan badan dan
mengelakkan daripada penyakit atherosclerosis, di mana pembuluh darah tersumbat dan
menimbulkan berbagai kesulitan.
Tahap kolesterol dalam darah menjadi tinggi mungkin disebabkan oleh diet yang
kebanyakkannya terdiri dari makanan ringan yang telah diproses (refined junk food).
Dari beberapa kes klinikal, didapati pesakit-pesakit ‘rheumatoid arthritis’ memerlukan
dua biji telur sehari dan kebiasanya, pesakit-pesakit ini tidak suka makan telur. Mereka
yang menghidap ‘hypoglecemia’ pula memerlukan lebih banyak telur sebagai pengalas
perut.
Choline di dalam kuning telur juga diperlukan untuk membentuk ‘neurotransmitter’
Acettylcholine yang sangat mustahak untuk daya ingatan (memory) dan pemikiran
(thought) dan melindungi kita daripada nyanyuk termasuk penyakit Alzheimer. Jadi,
telur, seperti ikan adalah makanan otak! Oleh kerana phosphatidylcholine bahan asas
membran sel dan kebanyakan metabolisma dalam hati berlaku di membran sel, ianya
membantu melindungi hati daripada pelbagai jenis toksin.
Menurut pengarang buku Eye Care Naturally, Dr. Michael Geiger dari New York, Lutein
yang terdapat dalam bahagian dalaman mata (retina) khususnya “macula” melindungi
mata daripada kesan buruk high energy blue wavelengths dalam matahari dan lampu
rumah. Kandungan sulfur yang tinggi dalam kuning telur juga menyebabkan orang
nampak anggun kerana rambut dan kuku mereka yang sihat dan cantik.
Satu kajian yang dimuatkan dalam Jurnal Cancer Epidemilogy Biomarkers and
Prevention keluaran Januari 2005 tentang kanser payu dara di kalangan orang
perempuan Cina yang berhijrah dari Cina ke Hong Kong dan seterusnya di Amerika
Syarikat mendapati :
Mereka yang memakan banyak sayur dan buah-buahan kurang mendapat kanser payu
dara – tiada kejutan tentang fakta ini.
Mereka yang memakan banyak telur ayam juga kurang kemungkinan mendapat kanser
payu dara. Yang memakan enam biji telur seminggu dibanding dengan mereka yang
memakan dua biji telur seminggu didapati merendahkan risiko kanser sebanyak 44%!
Tenaga tambahan
Bagi pesakit yang mempunyai tahap kolesterol yang tinggi, terlebih dahulu harus diuji
untuk mengetahui kandungan zink di dalam badan, lebihan kuprum dan spectrum lipid
dalam darahnya. Pesakit ini adalah dinasihatkan supaya mengambil diet makanan yang
bersesuaian. Orang yang tidak makan telur juga mungkin masih menghadapi masalah
kolesterol kerana kolesterol masih boleh terbina dalam arterinya.
Oleh itu, makanlah sebiji atau dua biji telur sehari, sebagai sumber makanan yang
seimbang dan murah, kecuali mereka yang menghadapi penyakit jantung yang berisiko
tinggi. Selangkan 2-3 hari mengikut Menu Pusingan. Bagi mereka yang hanya makan
sayur (vegetarian), telur merupakan sumber bagi vitamin B12 yang hanya boleh didapati
daripada haiwan sahaja.
Bayi yang berumur 6 bulan juga boleh memperoleh dos zat besi dan sulfur daripada
telur. Bayi memerlukan bahan-bahan ini kerana kandungan pada susu adalah sedikit.
Walau bagaimanapun, terdapat bayi yang kurang 12 bulan mengalami alahan telur. Ibuibu boleh berikan sedikit telur sahaja kepada bayi untuk melihat sama ada bayi
mempunyai alahan atau tidak. Sekiranya bayi/anak anda ada alahan telur:Elakkan memakan telur dan makanan yang mengandungi telur (walaupun kandungan
telur adalah sedikit tetapi boleh menyebabkan reaksi yang teruk)
Baca dengan teliti label makanan dan elakkan yang ada telur
Rancang langkah kecemasan sekiranya mengalami reaksi alahan
Bawa bersama ubat ‘EpiPen’ ke mana-mana, jika ada
Pakaikan gelang yang ada ‘medi alert’ di pergelangan tangan anak
Beritahu penjaga atau guru mengenai keadaan kesihatan anak
Minta nasihat doctor mengenai reaksi alahan apabila menerima imunisasi MMR (Mumps,
Measles, Rubella).
Telur tidak boleh disimpan lama atau disimpan di tempat yang panas kerana sulfur yang
terkandung di dalamnya akan menjadi rosak dan akhirnya busuk. Kita memerlukan
sulfur dan bahan-bahan lain seperti selenium untuk membina kulit, rambut, kuku dan
juga membina asid-asid amino dalam sel-sel otak dan untuk membina unsur-unsur
garam sulfuric dalam sendi-sendi tulang.
Telur boleh dimakan semasa sarapan pagi dalam bentuk separa masak. Jika direbus
keras, lechitin akan rosak. Menggoreng telur pula akan meningkatkan kalorinya dan
merosakkan lecithin. Walau bagaimanapun, memakan telur masih merupakan satu cara
yang baik dan murah untuk kita mendapatkan tenaga tambahan dan keupayaan berfikir.
Demikianlah dalil-dalil yang menunjukkan tentang kebaikan telur. Ia merupakan
anugerah Allah yang istimewa kepada manusia.
Air Sejuk
info - Air sejuk,akan meningkatkan proses metabolisme dalam badan kita utk samakan
suhu air ngan suhu badan
Tip elak perut buncit
Minum Banyak Air <---selalu org salah anggap
Jika perut penuh disebabkan oleh penyimpanan air, anda sebenarnya dapat mengurangi
masalah tersebut dengan minum air lebih banyak. Hal ini akan mencairkan konsentrasi
sodium/garam dalam tubuh sehingga meningkatkan jumlah air yang dikeluarkan dari
sistem tubuh. Minum lebih banyak air juga menjamin fungsi hempedu efektif untuk
mengeluarkan bahan toksin. Jangan kurangkan pengambilan air ketika berdiet, kerana
banyak bahan yang sukar dicernakan dan akan menyebabkan perut menggelembung.
Mengurang Pengambilan Garam
Jangan makan gelojoh, kerana ketika anda menelan terlalu cepat, udara tertahan dalam
usus dan membentuk gas yang dapat mengakibatkan penggelembungan perut. Duduk
ketika makan dan kunyah makan secara perlahan-lahan. Makanan yang t ida k
terkunyah menjadi bahagian-bahagian kecil tidak dapat dicerna dengan sempurna yang
kemudian menghasilkan banyak gas yang menimbulkan penggelembungan
Makan perlahan-lahan
Terlalu banyak garam dalam diet menambah lebih sodium terhadap cairan tubuh yang
memperlambatkan mekanisme sehingga mendorong air keluar dari sel. Akibatnya perut
terasa penuh dan menggelembung.
Pengambilan Serat
Serat adalah elemen penting dalam diet, tetapi untuk mengimbangi penyimpanan air
yang
menyebabkan penggelembungan, makanlah serat dalam buah-buahan seperti epal dan
pear yang memiliki banyak kandungan air.
Awasi Ubat-Ubatan
Perut yang mengembang adalah kesan sampingan dari pengambilan ubat. Aspirin
kadang-kadang menyebabkan masalah perut yang mengakibatkan sembelit dan
penggelembungan, termasuk pil perancang.
Hindari Sembelit
Sembelit didefinisikan sebagai memiliki lebih sedikit dari tiga kali buang air besar dalam
seminggu atau jika terlibat ketegangan. Akibatnya perut terasa bertambah besar. Untuk
merangsang isi perut, tingkatkan pengambilan serat dari buah-buahan dan sayuran,
amalkan secara berterusan untuk menghindari fermentasi dan pengeluaran gas yang
berlebihan.
Bersenam
Olahraga atau bersenam akan membantu menggerakkan cairan dalam perut yang dapat
menyebabkan perut besar dengan mendorongnya keluar dari jaringan dan masuk aliran
darah di mana akan dikeluarkan sebagai peluh atau dibawa ke hempedu untuk
dikeluarkan sebagai urin. Senaman yang disarankan seperti aerobik.
update - tinggikan metabolisma utk cepat bakar lemak
1.
buat senaman otot, lagi berotot kita, lagi tinggi metabolisma kita.
2.
minum air sejuk = bila badan kita sama kan suhu badan dgn air.
3.
makan telur banyak
4.
minum air banyak2
5.
marah.....gi marah org banyak2
KETOSIS DAN KURUS, apa kena mengena?
Kenape cerite lagi? sebab dah dijelaskan dalam bab 1 tapi masih ade yang tak faham...
selalu sangat aku cakap,menjerit atau menyanyi,bile kite dalam keadaan ketosis,baru
lah badan kite berade dalam keadaan yang betul untuk diet...
jadi,nak berjaye dalam atkins kene berade dalam keadaan ketosis,tapi ape tuh ketosis?
aku cube mudahkan bagi korang semua senang faham ok?
KETOSIS adelah 1 proses dimane badan menggunekan LEMAK sebagai punca
tenaga...asalnye badan kite menggunekan CARBOHYDRATES....
Bayangkan keadaan ni, kite sekarang ni gemuk...kenape gemuk? sebab banyak lemak
dalam badan..nak kurus macam mane?mestilah dengan hilangkan lemak? macam mane
nak buat tu kalau badan kite menggunekan CARBOHYDRATES sebagai punca
tenaga...hanye CARBOHYDRATES yang akan dibakar dan lemak akan terbiar macam tuh
saje..
Sebab tuh kite tukar badan kite drpd menggunekan CARBOHYDRATES sebagai tenage
menjadi LEMAK sebagai tenage...jadi,tu la ketosis...bile kandungan CARBOHYDRATES
kite rendah,badan akan mengesan kekurangan CARBOHYDRATES dan badan akan
membakar LEMAK sebagai punca tenage.
aku ade tgk dalam national geographic atau discovery channel hari tu ,die cakap,lemak
bukan dibakar,tapi mengecut..mungkin aku yang salah faham?
So,kene lah ikut rancangan makanan yang ade dalam bab 1 iaitu pengambilan
CARBOHYDRATES 20g saje sehari...then baru la dapat melalui proses ketosis...
sumber : http://www.taknakgemuk.com/2010/10/bab-29.html
nak test tahap ketosis pkai ketones strip =
http://sd2nz.blogspot.com/2010/01/gunakan-ketones-strip-untuk-mengukur.html
Manfaat minum air putih bagi kesehatan
Setiap sel dalam tubuh kita memerlukan air untuk hidup sehat kerana air diperlukan untuk
keseimbangan proses metabolisme tubuh yang sangat tergantung pada asupan cairan kedalam
tubuh. Bila jumlahnya tidak seimbang dengan pengeluaran, maka akan mengalami gangguan
ataupun dehidrasi. memanfaatkan terapi air putih tidak sulit dan tanpa efek samping namun bagi
yang menjalankan terapi air putih akan sering buang air kecil /kencing.
Air merupakan komponen utama dari tubuh , rata-rata tiap orang memiliki 60% air dari berat
tubuhnya. Semua sistem didalam tubuh tergantung oleh air. Sebagai contoh, air akan membilas
racun dari organ vital, membawa nutrisi ke sel tubuh sehingga manfaat air putih juga dapat
membantu menjaga kelembaban bagi jaringan telinga, hidung dan tenggorokan.
terapi air putih
Khasiat terapi air putih
Menjaga keseimbangan tubuh
Fakta medis menunjukkan bahwa 60% tubuh manusia terdiri dari cairan. Fungsi-fungsi cairan ini
antara lain untuk proses pencernaan, penyerapan sari makanan sirkulasi darah dalam tubuh,
transportasi nutrisi dan mempertahankan suhu tubuh. Jadi bisa dibayangkan bila tubuh sampai
kekurangan asupan cairan.
Membantu mengendalikan kalori
Bagi mereka yang pernah mencoba beragam cara diet sehat pasti pernah mendengar kebiasaan
minum air putih / terapi air putih sebagai cara untuk menurunkan berat badan. Air putih dapat
dijadikan pengganti minuman berkalori tinggi sehingga membantu program diet.
Membantu membangkitkan otot
Sel-sel yang tidak mampu mempertahankan keseimbangan akan cairan dan elektrolit, akan
mengakibatkan kelelahan pada otot. Ketika sel-sel otot tidak memiliki cairan yang cukup, mereka
tidak akan berfungsi dengan baik dan kemampuannya berkurang
Membuat kulit bercahaya
Salah satu cara menjaga kelembaban kulit adalah dengan mengkonsumsi air putih. Minum cukup air
tidak hanya menjaga kelembaban kulit sehingga tidak tampak kering dan kusam, namun juga dapat
membantu membuang racun di dalam tubuh sehingga kulit senantiasa terjaga kesehatannya.
Memelihara fungsi ginjal
Cairan tubuh merupakan media yang berguna untuk mentransportasi sisa atau limbah untuk keluar
dan masuk kedalam sel. Racun utama dalam tubuh adalah nitrogen urea darah, sejenis cairan yang
dapat melewati ginjal untuk kemudian diproses dan diekresikan dalam bentuk urin.
Ketika tubuh memiliki cukup cairan, urin akan mengalir bebas, jernih dan bebas bau dan sebaliknya
jika kekurangan air maka konsentrasi urin, warna dan bau akan kentara karena ginjal harus
menyerap cairan ekstra untuk menjalankan fungsinya. Tak heran bila minum sedikit air maka orang
akan beresiko mengalami batu ginjal
Mempertahankan fungsi usus
Asupan cairan yang cukup akan membuat makanan yang melewati saluran cerna dapat mengalir
lancar dan mencegah terjadinya konstipasi. Ketika anda tidak punya cukup cairan maka usus akan
menyerap cairan dari feses untuk tetap menjaga hidrasi sehingga hal ini dapat menyebabkan
gangguan buang air besar. Manfaat terapi air putih akan sangat terasa jika anda menjalankannya
terutama bagi anda yang sedang bermasalah dengan masalah pencernaan
Kesan kekurangan cecair Kajian menunjukkan kehilangan dua peratus cecair badan boleh
menyebabkan: 1. Lemah daya ingatan (ingatan jangka pendek) 2. Sukar membuat kiraan, walaupun
yang mudah 3. Sukar memberi tumpuan terhadap perkara dilakukan terutama pada skrin komputer
atau bahan bacaan bercetak 4. Tekanan darah menurun 5. Jumlah oksigen yang sampai ke otak
berkurang menyebabkan rasa mengantuk 6. Lesu pada waktu siang 7. Sakit belakang 8. Dehidrasi 9.
Sakit kepala 10. Memperlahankan kadar metabolisma 11. Meningkatkan risiko kanser usus, pundi
kencing dan payu dara 12. Sendi dan otot mengalami kekeringan 13.Menyukarkan penyingkiran
bahan toksik 14.Meningkatkan keinginan untuk makan 15.Darah menjadi pekat 16.Mudah keliru.
17.Degupan jantung meningkat 18.Menjejaskan tindak balas kimia dalam badan
Tahukah anda fungsi air boleh membuatkan anda kurus.?
1. Peratusan penurunan berat badan sangat dipengaruhi oleh peratusan kehilangan air
dalam tubuh juga. Pernah dengar “gemuk air”? Sebenarnya bukan air yg
menggemukkan tetapi lemak. Jadi, sangatlah penting untuk minum byk air bg
menghindarkan diri dari terkena hidrasi sewaktu proses penurunan berat badan.
2. Proses pembakaran kalori memerlukan bantuan air agar lebih efektif. Dalam erti kata
lain, air juga mempengaruhi fungsi metabolism tubuh.
3. Sewaktu tubuh membakar kalori, tubuh juga mengeluarkan toksin, air dalam tubuh
akan memainkan peranan membantu menyingkirkan toksin ini melalui perkumuhan.
Jadi, jangan jadikan alasan untuk kurang minum air kerana takut kerap ke bilik air
kerana yang dibuang adalah toksin dalam badan.
Air RO
air R.O. dapat mengaktifkan molekul air di mana air yang
berenergi mempunyai fungsi-fungsi sebagai berikut :






Membuang racun dari dalam tubuh.
Memusnahkan bakteria.
Lebih mudah diserap oleh tubuh.
Mempunyai daya kelarutan yang tinggi.
Membuang keseimbangan pH air.
Merangsang metablisma tubuh.
Kaitan beras dan penurunan berat badan
Bukan nak cite pasal beras yang dimakan, atau jenis beras..hehehe..
ok.. ceritanya macam ni...korang mesti selalu gi shoping barang dapur kan? mesti selalu
beli beraskan?
ada 5kg, 10 kg. berat tak nak angkat beras 10kg tu...macam tu juga la berat badan kita
kalau dapat buang 10kg pun dah bersyukur sangat, kalau 20kg? cuba angkat 2 beg
beras 10kg, hahaha macam tu la kaki kita duk menanggung lebihan berat badan kita,
kesian.. walaupun 10kg korang turun, nampak macam sikit, hakikatnye cuba lah angkat
berat 1 beg beras 10kg tu, ape rasa?berat kan? so...jangan putus asa..
lagi satu cara kalau nak calculate, nak merasai berat yg kita dah hilang, cuba angkat
botol mineral 1.5 liter, 1.5 liter lebih kurang 1kg ++, so kalau korang dah hilang berat
2kg, cuba angkat 2 botol mineral 1.5L tu. berat tak?
dari situ korang leh perasan, walaupun berat korang kurang sikit, usaha korang x sia2...
macam aku, hari2 aku angkat dumbell 20kg.. memang rasa berat sgt, skrg berat badan
aku dah kurang 29kg, kekadang aku duk bayangkan, macam mana la dulu kaki aku
mampu menahan 29kg berat tu. maknanya dulu aku berjalan seperti mengangkat 29kg
beras, fuhhh memang tak sanggup. kekadang kite susah nak rasa badan kite bertambah
berat, sebab otot kita sentiasa suaikan diri dengan berat badan kita.
kesimpulannya...walau pun turun 5kg, tu dah dikira banyak penurunan berat badan
kita...
aku wat topic ni supaya korang x putus asa! harap korang faham dengan ayat2 aku yang
lintang pukang ni,hehe.
6 Manfaat Sehat Dari Air Untuk Metabolisme = kekal kurus
Seperti telah banyak dianjurkan bahwa kita harus meminum air paling tidak
sebanyak 2 liter per hari. Hal ini juga diketahui untuk dapat
menjaga kesehatan, karena air juga berfungsi penting untuk menjaga
kesehatan tubuh kita. Berikut adalah beberapa fungsi air bagi tubuh yang
disarikan dari buku Air Bagi Kesehatan.
1. Pembentuk sel dan cairan tubuh
Komponen utama sel, kecuali sel lemak, adalah air, yaitu 70-85 persen. Air berperan
penting dalam pembentukan berbagai cairan tubuh, seperti darah, cairan lambung,
hormon, enzim dan sebagainya. Selain itu air juga terdapat dalam otot dan berguna
menjaga tonus otot sehingga otot mampu berkontraksi.
2. Pengatur suhu tubuh
Air menghasilkan panas, menyerap dan menghantarkan panas ke seluruh tubuh
sehingga dapat menjaga suhu tubuh tetap stabil. Melalui produksi keringat yang
sebagaian besar terdiri atas air dan garam, air turut mendinginkan suhu tubuh.
3. Pelarut
Air melarutkan zat-zat gizi lainnya dan membantu proses pencernaan makanan. Karena
air merupakan zat anorganik, air tidak dicerna. Air dengan cepat melewati usus halus
dan sebagian besar diserap kemudian turut berfungsi sebagai salah satu komponen
mukus agar sisa zat makanan dapat keluar sebagai feses.
4. Pelumas dan bantalan
Air juga berfungsi sebagai pelumas atau lubrikan dalam bentuk cairan sendi, yang
memungkinkan sendi untuk bergerak dengan baik dan meredam gesekan antar sendi.
Air juga berfungsi sebagai bantalan tahan getar (shock absorbing fluid cushion) pada
jaringan tubuh, misalnya pada otak, mata, medula spinalis, dan kantong amniom dalam
rahim.
5. Media transportasi
Karena sturkturnya yang terdiri atas dua atom hidrogen dan satu atom oksigen, air
mudah bergerak dari satu kompartemen sel ke komparatemen sel lainnya, dari satu
sistem tubuh ke sistem lainnya. Air merupakan media transportasi yang efektif. Dalam
sistem pernapasan, air membantu transportasi oksgien ke seluruh tubuh.
6. Detoksifikasi
Tubuh menghasilkan berbagai sisa metabolisme yang tidak diperlukan termasuk toksin.
Berbagai sisa metabolisme itu dikeluarkan melalui saluran kemih, saluran cerna, saluran
nafas, dan kulit, yang memerlukan media, iaitu air.
bici: amalkan minimum 3 liter sehari ok & senaman selalu
Menu burger yang boleh dimakan untuk atkins
DAGING BURGER NI TAKDE CARB,BLEH LA KORANG MELANTAK
SEPUAS2NYE..TAPI HARGANYA AGAK MAHAL SIKIT..OKLAKAN..BOSAN KAN
MAKAN BENDA SAMA HARI2..
MAKANAN KAT BAWAH NI JANGAN GATAL NAK MAKAN..KAMI BARU JE
MAKAN,HAHAHAHA
SABTU 8.10.2011 NI KAMI RANCANG NAK PANJAT BUKIT BROGA KAT
SEMENYEH, SAPA2 NAK IKUT BLEH JOIN OK, HOPE RANCANGAN KAMI
BERJAGA..AMIN..
Update burger First Pride Beef Patties for atkins
First Pride Beef Patties are 100% Premium Grade Imported Pure Beef that comes from a
hygienic natural environment and is subjected to the strict "Quality Assurance Program".
Animal welfare is of the utmost importance when t comes to live-stock selection,
ensuring that the cattle are neither abused nor with disease.
And these patties are the most mouth-watering, succulent and tender tasting beef
patties to ever be made into a burger!
burger tiada carb..
just share pasal kacang punye nutrition
Peanuts
Nutrition Facts
Serving Size 100 g
Amount Per Serving
Calories from Fat 443
Calories 567
% Daily Values*
Total Fat 49.24g
76%
Saturated Fat 6.834g
34%
Polyunsaturated Fat 15.559g
Monounsaturated Fat 24.429g
Cholesterol 0mg
0%
Sodium 18mg
1%
Potassium 705mg
Total Carbohydrate 16.13g
Dietary Fiber 8.5g
Sugars 3.97g
Protein 25.8g
Vitamin A 0%
Calcium 9%
Vitamin C 0%
Iron 25%
5%
34%
kepada yang sedang menguruskan badan
pekaba semua..lama xupdate blog....
camne korang semua? sulaiman?ed?hid?ibrahim?bent? pecite diet atkins korang? hope
menjadi lah!nanti bleh jadi model,hehe.
kakak2 yang lain? pecite diet korang? dah jarang tgk org post gambar penimbang..cam
sunyi je,hehehe.
tambah2 lagi sejar abis PERS. kelaut ke semua? takpela kalau tak turun, asal kan tak
naik sudah..minum air banyak2, jgn makan lepas kul 8 malam...maintain
cute......hahaha. bici takde benda nak share sgt, sbb da macam tak berdiet sgt. cuma
tadi ada pegi kedai buku..nak cari buku atkins, ada..tapi versi omputih rm45..takde feel
nak baca omputih...niat hati nak cari buku cap melayu...dzul punya yang ni, tapi tak
jumpa2, dgr kata ada jual kat MPH je..nanti korang gi cari k, senang nak refer.
Tengok lah carb makanan dibawah..buat penilaian sendiri...carb dan gula paling
membantu anda menjadi gemuk :)
semoga berjaya, good luckkkkkkkkkkkkkkk. mici, DIET2!!

similar documents